Komunikacyjne udostępnianie lasu:
Celem jest zapewnienie możliwości wykonywania prac z dziedziny gospodarki leśnej:
- hodowli lasu
- użytkowanie lasu
- ochrony lasu
- gospodarki łowieckiej
- turystycznego zagospodarowania lasu
30 – 40 % ruchu na drogach leśnych to transport surowca
Docelową sieć dróg leśnych projektuje się na powierzchni obszaru transportowego – powierzchni leśnych nadleśnictwa składającej się z poszczególnych obszarów ciążenia.
Obszar ciążenia – to część powierzchni leśnej ograniczonej:
- działaniem wód i cieków
- grzbietem górskim
- granicą lasu
- drogą publiczną
z której drewno zrywane jest w określonym kierunku do dróg bocznych i głównej dla obszaru.
Docelowo siec dróg leśnych powinna zapewnić:
- dogodne warunki zrywki drewna na optymalne odległości
- wywóz z lasu drewna i innych produktów oraz przywóz do lasu potrzebnych materiałów i sprzętu
- dowóz pracowników wraz z wyposażeniem
- przestrzeganie zasad hodowli lasu
- nadzór na stanem sanitarnym lasu
- skuteczne zwalczanie i zapobieganie pożarom
- ograniczenie do minimum zniszczeń w d-stanie
- bezpieczeństwo w ruchu i organizację pracy transportowej
- możliwości stosowania nowych metod prac w wielofunkcyjnej gospodarce leśnej
Przepisy prawa powiązane z komunikacyjnym udostępnianiem lasu:
- USTAWA z dnia 7.07.1994r. Prawo budowlane Dz. U. Nr. 207
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz. U. Nr. 80
- Ustawa z dnia 18.07.2001 Prawo wodne Dz. U. Nr 115
- Ustawa o drogach publicznych z 2004r.
- Ustawa o lasach z 2005r.
- Rozporządzenie ministrów (Ochrony Środowiska), Infrastruktury, Transportu Spraw wewnętrznych i administracji
- Instrukcja ochrony lasu
- Instrukcja ochrony ppoż.
- Decyzje i zarządzenia DGLP
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z 22.03.2006 w sprawie szczegółowych zasad bezpieczeństwa ppoż. lasów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19.11.2001 w sprawie rodzajów obiektów budowlanych
Pojęcia z ustawy prawo budowlane:
Droga – obiekt budowlany będący budowlą
Budowa – wykonywane drogi w określonym miejscu lub jej odbudowę, rozbudowę, przebudowę
Remont – roboty budowlane wykonywane na istniejącej drodze, a prowadzące do przywrócenia jej stanu pierwotnego
Przebudowa – roboty budowlane w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych i technicznych drogi bez konieczności zmiany pasa drogowego
W ustawie o drogach publicznych:
Droga – budowla mieszcząca się w pasie drogowym z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami, instalacjami przeznaczona do uprowadzenia ruchu drogowego
Pas drogowy – wydzielony liniami graficznymi grunt w którym umieszczona jest droga
Utrzymanie drogi – roboty konserwacyjne, porządkowe i inne
Droga leśna – jest to obiekt budowlany będący budowlą, obejmujący wydzielony pas terenu znajdujący się na powierzchni gruntów leśnych, ograniczony szerokością pasa drogowego z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami.
Rodzaje dróg występujące na pow. leśnej:
I. Ze względu na stan prawny:
- publiczne: krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne
- wewnętrzne: leśne, osiedlowe
Podział dróg leśnych:
1. Kategorie techniczne (I, II, III)
2. Ze względu na usytuowanie:
- dolinowe
- stokowe, warstwicowe
- grzbietowe
3. Ze względu na przeznaczenie:
- drogi wywozowe: główne
- technologiczne
- łącznikowe i boczne
- dojazdowe do osad, szkółek, rekreacyjnych obiektów
- pożarowe
4. Ze względu na rodzaj nawierzchni:
- drogi gruntowe: naturalne, ulepszone
- o nawierzchni twarde, ulepszonej: tłuczniowe, żwirowe, żużlowe
- o nawierzchni twardej ulepszonej: bitumicznej, betonowej
Charakterystyka dróg leśnych na terenie PGL LP:
1. Ilość dróg ogółem ok 220 tyś km w tym:
- drogi publiczne: 48,81 tyś. km
- drogi leśne: 182,97 tyś. km
2. Zagęszczenie dróg ogółem 31,8 m/ha
Rodzaje robót nie na istniejących drogach leśnych:
Konserwacja – bieżące utrzymanie drogi, oczyszczanie rowów, miejscowe poprawienie profilu poprzecznego, odśnieżane
Remont bieżący – zniszczenie nawierzchni jest małe do 15% powierzchni, a profil podłużny i poprzeczny prawidłowy
Remont kapitalny – ziszczenia nawierzchni ponad 15% powierzchni. Profil podłużny i poprzeczny oraz elementy drogi w planie sytuacyjnym, nieprawidłowe, źle funkcjonujące odwodnienie
Przebudowa(modernizacja) – zmiana profilu podłużnego i poprzecznego wynikająca z zakwalifikowania drogi do wyższej kategorii w ramach istniejącego pasa drogowego.
Budowa – budowa pasa drogowego
Wykonywanie robót na drogach leśnych wymaga tylko zgłoszenia do organu administracji.
Na 30 dni przed rozpoczęciem robót zawiadamiamy organ administracji załączając dokumenty: zaświadczenie o prawie do terenu, wymagane uzgodnienia
Typowe elementy przekroju dróg leśnych:
Elementy drogi:
RÓW KORONA DROGI
POBOCZE JEZDNIA POBOCZE
OS DROGI
KORUS DROGOWY _
TOROWISKO ROBÓT DROGOWYCH _
Gruntoznawstwo drogowe – obejmuje zastosowanie mechaniki gruntów i nauk geologicznych do projektowania i budowy dróg.
Mechanika gruntów - nauka o fizycznych i mechanicznych właściwościach gruntów oraz o zmianach w nim zachodzących pod wpływem działania obciążenia
Gruntoznawstwo – to badanie właściwości gruntów w związku z przebiegiem w nich skutków jakie spowodowały te zjawiska
Grunty – są materiałem rozdrobnionym powstałe z okruchów i cząstek skalnych, a jego ziarna (> 0,05mm) i cząstki (<0,05mm) tworzą porowaty układ pomiędzy którymi działają siły znacznie miejsce od wytrzymałości samych ziaren.
Grupy właściwości gruntów:
1. Właściwości fizyko – chemiczne
- skład mineralogiczny
- pow. graniczna cząstek gruntu
- zjawiska fizyko-chemiczne na pow. granicznej cząstek
- zjawiska kapilarne
2. Właściwości fizyczne
- struktura gruntu
- skład granulometryczny
- wilgotność naturalna i optymalna
- gęstość właściwa i objętość gruntu
- stopień plastyczności
- wodoprzepuszczalność
3. Właściwości mechaniczne
- ściśliwość gruntu
- wytrzymałość na ścieranie (zdolność utrzymania nasypu)
- nośność
Kapilarność:
- bierna
- czynna (gdy wysoka kapilarności mała przepuszczalność wody opadowej)
Im drobniejszy grunt tym jego powierzchnia jest większa co powoduje większą kapilarność i podsiąkanie przez większa ilość kanalików kapilarnych w piaseczku,
Klasyfikacja gruntów:
Grupy gruntów
Grunt podstawowy
Symbol
Wymiary cząstek
Bardzo
gruboziarnisty
Duże głazy
LBo
> 630
Głazy
Bo
200 - 630
Kamienie
Co
63 - 200
Gruboziarnisty
Żwir gruby
Żwir średni
Żwir drobny
CGr
MGr
FGr
20 – 63
6,3 – 20
2,0 – 6,3
Piasek gruby
Piasek średni
Piasek drobny
CSa
MSa
FSa
0,63 – 2,0
0,2 – 0,63
0,063 – 0,2
Drobnoziarnisty
Pył gruby
Pył średni
Pył drobny
CSi
MSi
FSi
0,02 – 0,063
0,063 – 0,002
0,002 – 0,0063
Badany grunt klasyfikuje się do danej grupy na podstawie:
- składu granulometrycznego
- plastyczności
- zawartości cząstek organicznych
- genezy
W gruntach złożonych z kilku frakcji nazwę tworzy się na podstawie:
- frakcji głównej warunkującej właściwości inżynierskie (symbol pisany dużymi literami)
- frakcji drugorzędnych (symbol pisany małymi literami) według kolejności ich ważności
Przykłady:
saGr – żwir piaszczysty
Gr/Sa – żwir/piasek
msaSi – pył z piaskiem średnim
fgrCSa – piasek gruby ze żwirem drobnym
grSa – piasek ze żwirem
fgrsaSi – pył z piaskiem i domieszką żwiru drobnego
Wskaźnik różnoziarnistości gruntu – określa sie dla gruntów sypkich i mało spoistych
U = d60/ d10
U < lub = 5 grunt równoziarnisty
5 < U < lub = 15 grunt różnoziarnisty
U > 15 grunt bardzo różnoziarnisty
Różnoziarnistość decyduje o jego przydatności na nasypy , zagęszczalności, nośności oraz wodoprzepuszczalności.
...
rotheden