Inzynieria budownictwo.doc

(179 KB) Pobierz
Komunikacyjne udostępnianie lasu:

Komunikacyjne udostępnianie lasu:

 

Celem jest zapewnienie możliwości wykonywania prac z dziedziny gospodarki leśnej:

- hodowli lasu

- użytkowanie lasu

- ochrony lasu

- gospodarki łowieckiej

- turystycznego zagospodarowania lasu

 

30 – 40 % ruchu na drogach leśnych to transport surowca

 

              Docelową sieć dróg leśnych projektuje się na powierzchni obszaru transportowego – powierzchni leśnych nadleśnictwa składającej się z poszczególnych obszarów ciążenia.

 

Obszar ciążenia – to część powierzchni leśnej ograniczonej:

- działaniem wód i cieków

- grzbietem górskim

- granicą lasu

- drogą publiczną

z której drewno zrywane jest w określonym kierunku do dróg bocznych i głównej dla obszaru.

 

Docelowo siec dróg leśnych powinna zapewnić:

- dogodne warunki zrywki drewna na optymalne odległości

- wywóz z lasu drewna i innych produktów oraz przywóz do lasu potrzebnych materiałów i sprzętu

- dowóz pracowników wraz z wyposażeniem

- przestrzeganie zasad hodowli lasu

- nadzór na stanem sanitarnym lasu

- skuteczne zwalczanie i zapobieganie pożarom

- ograniczenie do minimum zniszczeń w d-stanie

- bezpieczeństwo w ruchu i organizację pracy transportowej

- możliwości stosowania nowych metod prac w wielofunkcyjnej gospodarce leśnej

 

Przepisy prawa powiązane z komunikacyjnym udostępnianiem lasu:

- USTAWA z dnia 7.07.1994r. Prawo budowlane Dz. U. Nr. 207

- Ustawa z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz. U. Nr. 80

- Ustawa z dnia 18.07.2001 Prawo wodne Dz. U. Nr 115

- Ustawa o drogach publicznych z 2004r.

- Ustawa o lasach z 2005r.

- Rozporządzenie ministrów (Ochrony Środowiska), Infrastruktury, Transportu Spraw wewnętrznych i administracji

- Instrukcja ochrony lasu

- Instrukcja ochrony ppoż.

- Decyzje i zarządzenia DGLP

- Rozporządzenie Ministra Środowiska z 22.03.2006 w sprawie szczegółowych zasad bezpieczeństwa ppoż. lasów

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19.11.2001 w sprawie rodzajów obiektów budowlanych

 

Pojęcia z ustawy prawo budowlane:

Droga – obiekt budowlany będący budowlą

Budowa – wykonywane drogi w określonym miejscu lub jej odbudowę, rozbudowę, przebudowę

Remont – roboty budowlane wykonywane na istniejącej drodze, a prowadzące do przywrócenia jej stanu pierwotnego

Przebudowa – roboty budowlane w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych i technicznych drogi bez konieczności zmiany pasa drogowego

 

W ustawie o drogach publicznych:

Droga budowla mieszcząca się w pasie drogowym z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami, instalacjami przeznaczona do uprowadzenia ruchu drogowego

Pas drogowy – wydzielony liniami graficznymi grunt w którym umieszczona jest droga

Utrzymanie drogi – roboty konserwacyjne, porządkowe i inne

 

Droga leśnajest to obiekt budowlany będący budowlą, obejmujący wydzielony pas terenu znajdujący się na powierzchni gruntów leśnych, ograniczony szerokością pasa drogowego z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami.

 

Rodzaje dróg występujące na pow. leśnej:

I.                    Ze względu na stan prawny:

- publiczne: krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne

- wewnętrzne: leśne, osiedlowe

 

Podział dróg leśnych:

1.       Kategorie techniczne (I, II, III)

2.       Ze względu na usytuowanie:

- dolinowe

- stokowe, warstwicowe

- grzbietowe

3. Ze względu na przeznaczenie:

- drogi wywozowe: główne

- technologiczne

- łącznikowe i boczne

- dojazdowe do osad, szkółek, rekreacyjnych obiektów

- pożarowe

4. Ze względu na rodzaj nawierzchni:

- drogi gruntowe: naturalne, ulepszone

- o nawierzchni twarde, ulepszonej: tłuczniowe, żwirowe, żużlowe

- o nawierzchni twardej ulepszonej: bitumicznej, betonowej

 

Charakterystyka dróg leśnych na terenie PGL LP:

1.       Ilość dróg ogółem ok 220 tyś km w tym:

- drogi publiczne: 48,81 tyś. km

- drogi leśne: 182,97 tyś. km

2. Zagęszczenie dróg ogółem 31,8 m/ha

 

Rodzaje robót nie na istniejących drogach leśnych:

Konserwacja – bieżące utrzymanie drogi, oczyszczanie rowów, miejscowe poprawienie profilu poprzecznego, odśnieżane

Remont bieżący – zniszczenie nawierzchni jest małe do 15% powierzchni, a profil podłużny i poprzeczny prawidłowy

Remont kapitalny – ziszczenia nawierzchni ponad 15% powierzchni. Profil podłużny i poprzeczny oraz elementy drogi w planie sytuacyjnym, nieprawidłowe, źle funkcjonujące odwodnienie

Przebudowa(modernizacja) – zmiana profilu podłużnego i poprzecznego wynikająca z zakwalifikowania drogi do wyższej kategorii w ramach istniejącego pasa drogowego.

Budowa – budowa pasa drogowego

 

              Wykonywanie robót na drogach leśnych wymaga tylko zgłoszenia  do organu administracji.

 

              Na 30 dni przed rozpoczęciem robót zawiadamiamy organ administracji załączając dokumenty: zaświadczenie o prawie do terenu, wymagane uzgodnienia

 

Typowe elementy przekroju dróg leśnych:

 

                                                                      Elementy drogi:

 

              RÓW                                                     KORONA DROGI

                                                     POBOCZE                             JEZDNIA                               POBOCZE

                                                                                     

                                                                                      OS DROGI

                                                                     

                                                                             KORUS DROGOWY                             _

 

                                                        TOROWISKO ROBÓT DROGOWYCH               _    

 

 

Gruntoznawstwo drogowe – obejmuje zastosowanie mechaniki gruntów i nauk geologicznych do projektowania i budowy dróg.

Mechanika gruntów - nauka o fizycznych i mechanicznych właściwościach gruntów oraz o zmianach w nim zachodzących pod wpływem działania obciążenia

Gruntoznawstwo – to badanie właściwości gruntów w związku z przebiegiem w nich skutków jakie spowodowały te zjawiska

Grunty – są materiałem rozdrobnionym powstałe z okruchów i cząstek skalnych, a jego ziarna (> 0,05mm) i cząstki (<0,05mm) tworzą porowaty układ pomiędzy którymi działają siły znacznie miejsce od wytrzymałości samych ziaren.

 

Grupy właściwości gruntów:

1.       Właściwości fizyko – chemiczne

- skład mineralogiczny

- pow. graniczna cząstek gruntu

- zjawiska fizyko-chemiczne na pow. granicznej cząstek

- zjawiska kapilarne

2. Właściwości fizyczne

- struktura gruntu

- skład granulometryczny

- wilgotność naturalna i optymalna

- gęstość właściwa i objętość gruntu

- stopień plastyczności

- wodoprzepuszczalność

3. Właściwości mechaniczne

- ściśliwość gruntu

- wytrzymałość na ścieranie (zdolność utrzymania nasypu)

- nośność

 

Kapilarność:

- bierna

- czynna (gdy wysoka kapilarności mała przepuszczalność wody opadowej)

Im drobniejszy grunt tym jego powierzchnia jest większa co powoduje większą kapilarność i podsiąkanie przez większa ilość kanalików kapilarnych w piaseczku,

 

Klasyfikacja gruntów:

Grupy gruntów

Grunt podstawowy

Symbol

Wymiary cząstek

Bardzo

gruboziarnisty

Duże głazy

LBo

> 630

Głazy

Bo

200 - 630

Kamienie

Co

63 - 200

Gruboziarnisty

Żwir gruby

Żwir średni

Żwir drobny

CGr

MGr

FGr

20 – 63

6,3 – 20

2,0 – 6,3

Piasek gruby

Piasek średni

Piasek drobny

CSa

MSa

FSa

0,63 – 2,0

0,2 – 0,63

0,063 – 0,2

Drobnoziarnisty

Pył gruby

Pył średni

Pył drobny

CSi

MSi

FSi

0,02 – 0,063

0,063 – 0,002

0,002 – 0,0063

 

 

 

 

Badany grunt klasyfikuje się do danej grupy na podstawie:

- składu granulometrycznego

- plastyczności

- zawartości cząstek organicznych

- genezy

W gruntach złożonych z kilku frakcji nazwę tworzy się na podstawie:

- frakcji głównej warunkującej właściwości inżynierskie (symbol pisany dużymi literami)

- frakcji drugorzędnych (symbol pisany małymi literami) według kolejności ich ważności

Przykłady:

saGr – żwir piaszczysty

Gr/Sa – żwir/piasek

msaSi – pył z piaskiem średnim

fgrCSa – piasek gruby ze żwirem drobnym

grSa – piasek ze żwirem

fgrsaSi – pył z piaskiem i domieszką żwiru drobnego

 

Wskaźnik różnoziarnistości gruntu – określa sie dla gruntów sypkich i mało spoistych

                                                                      U = d60/ d10

U < lub = 5 grunt równoziarnisty

5 < U < lub = 15 grunt różnoziarnisty

U > 15 grunt bardzo różnoziarnisty

Różnoziarnistość decyduje o jego przydatności na nasypy , zagęszczalności, nośności oraz wodoprzepuszczalności.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin