METODY ROZWIJAJĄCE TWÓRCZĄ AKTYWNOŚĆ DZIECI- referat
Opracowała: Mariola Borys
Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do wspomagania dzieci w rozwoju umysłowym. Jeżeli będziemy to czynić umiejętnie, będzie można skutecznie rozwinąć ich uzdolnienia i zainteresowania.
Efekty w uczeniu się uzależnione są między innymi od poziomu spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, sprawności manualnej. Uczenie się, myślenie, twórczość i inteligencja to procesy nie tylko mózgu, ale całego ciała. Zmysły naszego ciała dostarczają do mózgu informacje z otoczenia, które są potrzebne do zrozumienia otaczającej rzeczywistości. Normalna aktywność człowieka, wykonywanie przez niego czynności ruchowych o charakterze celowym jest uwarunkowana świadomością własnego ciała, jego części. Człowiek musi mieć też poczucie wyodrębnienia się od tego, co go otacza, posiadanie poczucia własnego „ja”, istnienia jako jednostki.
Zabawa, muzyka i ruch to podstawowe rodzaje działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Aby zapewnić dzieciom warunki wszechstronnego rozwoju i odpowiednie przygotowanie do nauki szkolnej nauczyciele przedszkola powinni starać się tak prowadzić zajęcia, by każde dziecko mogło w pełni wykazać swoją inwencję twórczą i pomysłowość. Znakomitą okazją do tego są zabawy i ćwiczenia prowadzone metodami rozwijającymi twórczą aktywność dzieci. Do takich metod należą między innymi: Gimnastyka twórcza R. Labana, metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, metoda twórcza A. i M. Kniessów, metoda C. Orffa czy rytmika E. J. Dalcroze’a. Stosowanie tych metod pozwala nam z jednej strony uatrakcyjniać zajęcia, z drugiej zaś strony dostarcza dzieciom nowych sposobów wyrażania siebie i swoich odczuć ,zdobywania nowych doświadczeń, umiejętności i nawyków, a także rozwijania inwencji twórczej i aktywności.
Gimnastyka twórcza(ekspresyjna) Rudolfa Labana łączy w sobie elementy wychowania zdrowotnego, estetycznego, umuzykalnienia i przygotowania do nauki pisania. R. Laban za najważniejsze potrzeby uznawał: potrzebę ruchu, odprężenia, ekspresji i potrzebę tworzenia. Odkrył, że wszystkie te potrzeby człowiek może zaspokoić w tańcu; tańcząc, dzięki ruchowi wyraża swoje uczucia (ekspresja), odzyskuje poczucie swobody (odprężenie), tworzy własne kompozycje ruchowe (kreacja). W metodzie R. Labana odchodzi się od ruchu odwzorowanego, wykonywanego na komendę, na rzecz ruchu podejmowanego zgodnie z własną inwencją, fantazją i doświadczeniem.
Podstawowe zasady prowadzenia zajęć ruchowych według R. Labana są następujące:
Ø każdy ćwiczący wykonuje zadania ruchowe na swój sposób (pokaz wykonania zadania jest zbędny),
Ø zajęcia są prowadzone w luźno ustawionej grupie, a pozycja wyjściowa do ćwiczeń jest dowolna dla każdego dziecka,
Ø elementami towarzyszącymi wykonywaniu zadań ruchowych może być rytm i muzyka,
Ø tematyka zadań ruchowych wywodzi się z pięciu zasadniczych tematów:
1. wyczucie własnego ciała,
2. wyczucie ciężaru i czasu,
3. wyczucie przestrzeni,
4. doskonalenie płynności ruchów i wyczucie ciężaru ciała w przestrzeni i czasie,
5. adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera i grupy.
Przy konstruowaniu toku zajęć obowiązują trzy zasady:
1. zasada wszechstronności,
2. zasada naprzemienności wysiłku i rozluźnienia,
3. zasada stopniowania trudności.
W tej koncepcji wychowania fizycznego ćwiczenia gimnastyczne na przyrządach także mają charakter dowolny. Każde dziecko ćwiczy to, na co ma ochotę i na co je stać. Liczy wyłącznie na siebie, ponieważ nikt mu niczego nie narzuca, ale i nikt mu nie pomaga.
„Naczelnym hasłem tak rozumianej gimnastyki jest nie to , czegośmy się nauczyli , lecz to, jakimi się stajemy.”- W. Gniewkowski.
Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne jest prosta, naturalna i możliwa do zastosowania w każdych warunkach bez konieczności używania przyrządów. Jej początków należy szukać w teorii i praktyce szkoły R. Labana. Metoda ta nawiązuje do „języka ciała”, czyli ćwiczenia stanowią formę naszego komunikowania się z innymi. Są to raczej doświadczenia ruchowe, cielesne i emocjonalne niż normalne ćwiczenia.Jest to metoda dla każdego. Każdy może w niej uczestniczyć w takim zakresie , w jakim jest to dla niego możliwe. Nie ma słabych, gorszych, czy smutnych. Wszyscy są aktywni, radośni i zwycięzcy. Każdy zostaje pochwalony i zachęcony do dalszych wysiłków. Bawić się mogą wszyscy: dzieci, młodzież, dorośli. Partnerzy ćwiczą parami, trójkami, czwórkami, bądź w większych grupach np.
Ø dziecko- dziecko w tym samym wieku,
Ø dziecko- starsze dziecko,
Ø dziecko- dorosły.
Zawsze po pewnym czasie następuje zmiana ról.
Metoda ruchu rozwijającego wspiera i stymuluje rozwój dziecka, zarówno zdrowego, jak i z zaburzeniami psychofizycznymi, mikrouszkodzeniami centralnego układu nerwowego, a także zaburzeniami emocjonalnymi. Celem tej metody jest doświadczenie: ruchu, kontaktu emocjonalnego, kontaktu fizycznego, kontaktu społecznego i poznanie własnego ciała.
Stosując tę metodę dążymy do rozwoju:
Ø świadomości schematu ciała, integracji poszczególnych jego części,
Ø orientacji w czasie i przestrzeni w środowisku zewnętrznym,
Ø poczucia bezpieczeństwa, zaufania do siebie i partnera, współdziałania, partnerstwa,
Ø emocji, opanowywania ich,
Ø własnej inwencji, pewności siebie, inicjatywy,
Ø spontaniczności ruchu i zachowań,
Ø sprawności ruchowej, wyobraźni, pojęć,
Ø koncentracji uwagi, sposobu komunikowania się,
Ø o także do integracji środowiska w którym jesteśmy,
Ø oraz umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia i koncentracji.
W czasie doświadczeń ruchowych występują trzy relacje:
Ø relacja opiekuńcza np. obejmowanie partnera, głaskanie czy turlanie,
Ø relacja „przeciwko” np. mocowanie się rękami, stopami czy plecami,
Ø relacja „razem” np. waga, wychylanie się na boki czy wspólne dmuchanie na wyobrażony puszek.
Metodę twórczą A. i M. Kniessów cechuje szeroko rozumiana ekspresja ruchowa i duża aktywność ćwiczących. Jest ona oparta na pozytywnej motywacji, co wiąże się z zasadą podmiotowego traktowania dzieci. Jest to rodzaj gimnastyki twórczej utanecznionej polegającej na nieustannym poszukiwaniu nowych form i rodzajów ruchu poprzez eksperymentowanie środkami ruchowymi, słuchowymi i wzrokowymi.
Ważnym czynnikiem w tej metodzie są estetycznie wykonane, oryginalne przybory do ćwiczeń, które równorzędnie i twórczo uczestniczą w tym procesie. Tak samo jak demonstracja ruchowa, muzyka, bądź akompaniament perkusyjny pobudzają one i wywołują reakcje ruchowe. Przybory powinny stwarzać możliwość swobodnej manipulacji, gdyż ważne są w tej metodzie efekty wizualne. Do charakterystycznych dla tej metody przyborów, stosowanych jednocześnie jako instrumenty perkusyjne, należą między innymi: kolorowe wstążki umocowane na patyczkach, grzechotki, plastikowe kręgle wypełnione np. zbożem, dzwoneczki przymocowane do taśmy, które można zakładać na palce, nadgarstki i kostki stóp czy też szyfonowe chustki.
Duże znaczenie ma w tej metodzie rodzaj stosowanej muzyki- powinna być różnorodna, gdyż stanowi tło, narzuca rodzaj ekspresji. Fragmenty szybkie, dynamiczne powinny przeplatać się z momentami wyciszenia, dając dziecku możliwość odpoczynku, refleksji.
W ćwiczeniach jest dużo improwizacji, indywidualnej interpretacji muzyki, rytmu i sposobów użycia przyboru; dużo elastyczności, płynności i swobody ruchu. Nauczyciel ćwiczy z grupą, demonstruje, ale w miarę zaawansowania grupy więcej obserwuje, pozostawiając ćwiczącym całkowitą swobodę.
Jedną spośród kilku koncepcji zabaw twórczych z dziećmi jest koncepcja Carla Orffa, która przyjęła się w wielu krajach z uwagi na :
Ø otwartość systemu na różne kultury, obyczaje i tradycje,
Ø ogólnowychowawcze założenia leżące u podstaw koncepcji,
Ø spontaniczność, która w działaniu muzycznym ma dostarczyć wiele radości płynącej z obcowania ze światem dzieciństwa i fantazji,zabawy w kontakcie z innymi, poznania swoich możliwości.
Oznacza to w praktyce, że wykorzystane i przetworzone na język muzyczny powinno być to, co dziecku najbliższe: słowo, gest, ruch, otoczenie.
C. Orff odkrył, że w słowie, muzyce i ruchu tkwią olbrzymie możliwości sprzyjające rozwojowi naturalnej ruchliwości dzieci, indywidualności i kształtowaniu się ich pełnej osobowości. Słowo, muzyka i ruch wzajemnie się przenikają tworząc integralną całość. Rozwinięta artystycznie muzyka według Orffa jest przedłużeniem mowy, zaś muzyka instrumentalna przedłużeniem ruchu- gestu.
Podstawę pedagogiczno- muzycznych idei C. Orffa stanowią muzyka i taniec. Koncepcja nazywana przez niego muzyką elementarną obejmuje: ruch i taniec, improwizowanie melodii, zabawy improwizowane, akompaniowanie głosem, ćwiczenia pamięci muzycznej, ćwiczenia oddechowe i słuchowe, ćwiczenie dykcji, odczuwanie ciała, ćwiczenia rytmiczne, śpiew, solmizowanie, gra na instrumentach, uwrażliwienie zmysłów. Muzyka elementarna jest taką muzyką, którą trzeba samemu grać, w którą jest się zaangażowanym nie jako słuchacz, ale jako współgrający. Podstawę jej stanowi improwizacja- gesto-dźwięki( klaskanie, tupanie, pstrykanie), połączone w różne formy i wprowadzone jako pierwsze „instrumenty” w zajęcie. Potem dołączono grzechotki i bębenki. Decydujące znaczenie dla muzyki elementarnej miały instrumenty perkusyjne, jednak zaczęto stosować również flet, dzwonki, metalofony, wiolonczelę, gitarę i lutnię.
Celem zabaw i zajęć prowadzonych metodą C. Orffa jest kształcenie inwencji twórczej dziecka, własnych kompozycji słownych, muzycznych, ruchowych. Zajęcia powinny być atrakcyjne i pełne niespodzianek. Warto sięgnąć po niekonwencjonalne instrumenty, które nie musza być kosztowne. Mogą nimi być: gazeta, chusteczka, serwetka, kubek po jogurcie, guziki, druciki czy kartki papieru.
Według założeń twórcy rytmiki- Emila Dalcroze’a rytmika ma służyć wszechstronnemu rozwojowi człowieka. Celem zadań muzyczno- ruchowych prowadzonych tą metodą jest nie tylko dbanie o rozwój muzyczny i fizyczny, ale przede wszystkim uczynienie człowieka aktywnym, twórczym, myślącym, wrażliwym, otwartym. W procesie Dalcroze’owskiego kształcenia angażowane są w równym stopniu intelekt, psychika i ciało.
Dalcroze był jednym z pierwszych pedagogów, który zwrócił uwagę na potrzebę nauczania całościowego. Najbardziej wartościowe w jego metodzie są ćwiczenia inhibicyjno- incitacyjne (hamująco- pobudzające) które:
Ø utrzymują dziecko w stałej gotowości do działania,
Ø uczą szybkiego reagowania na różnego rodzaju sygnały odbierane za pomocą zmysłów,
Ø uczą działania spontanicznego i jednocześnie kontrolowanego, oddziaływują pozytywnie na system nerwowy dziecka, a przy tym wszystkim nie brak w nim elementu zabawy.
Przedstawione przeze mnie metody różnią się od siebie, ale posiadają także wiele elementów wspólnych. Ich twórcy odeszli od tradycyjnego rozumienia gimnastyki jako naśladownictwa i precyzyjnego wykonywania poleceń. W zamian za to proponują wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka i jego kreatywnych możliwości.
Dzieci poznają nowe sposoby wyrażania siebie i swoich odczuć poprzez ruch własnego ciała zgodnie z rytmem muzyki lub własnej wyobraźni. Na zajęciach występuje tak pożądana integracja grupy, dzięki kontaktom pomiędzy wszystkimi jej członkami, także między dziećmi bardziej i mniej sprawnymi ruchowo. Dzieci uczą się przestrzegać norm i zasad współżycia w grupie. Poznają też różne gatunki muzyki, wyrabiają sobie nawyk wsłuchiwania się w jej przesłanie, dostosowując się do poleceń osoby prowadzącej. Kształtuje to umiejętność reakcji na znaki umowne, symbole, rozwija poczucie rytmu, umiejętność swobodnego i spontanicznego wyrażania muzyki ruchem całego ciała, co w rezultacie usprawnia motorykę.
Zabawy prowadzone tymi metodami dostarczają dzieciom wiele radości i okazji do spontanicznej aktywności, pozwalają rozładować nadmiar energii, a także prowadzą do wyciszenia nagromadzonych emocji.
Literatura:
1. W. Gniewkowski, K. Wlażnik: Wychowanie fizyczne. Warszawa 1990, WsiP
2. M. Bogdanowicz: Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa 1994, WsiP
3. K. Sasin, M. Stokowska, Kształtowanie postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, Materiały pomocnicze dla nauczycieli
K. Nowakowska: Metoda gimnastyki twórczej K. Orffa z elementami metody R. Labana
Rytmika E. Dalcroze’a – scenariusz zajęć dla dzieci sześcioletnich
Temat: Zadania muzyczno – słowno –ruchowe z zastosowaniem dwóch rodzajów wartości rytmicznych.
Rodzaj zajęć: ćwiczenia słuchowo – ruchowe, wykorzystujące rytm słowa.
Cele:
- kształcenie percepcji słuchowo – ruchowej,
- utrwalanie zajęć polowa-na pół,
- rozpoznawanie układów przestrzennych odpowiadających określonemu rytmowi w oparciu o dwa rodzaje wartości rytmicznych: ćwierćnut, grupy dwóch ósemek,
- koordynacja rytmu słowa z rytmem ruchu,
- tworzenie prostych rytmów zbudowanych z ćwierćnut i grupy dwóch ósemek.
Pomoce: arkusze gazety w ilości odpowiadającej liczbie dzieci w grupie, dla każdego dziecka po dwa paski papierowej taśmy jednostronnie przylepnej (długość 20 cm, szerokość 4 cm), tablica magnetyczna, tablica zwykła lub flanelograf, płyty CD: J. Strauss Walce i polki vol. 1, Muzyczny relaks z klasyką vol. 2 – Wyd. Sound-Pol.
· Ćwiczenia pamięciowe (inhibicyjno - incitacyjne)
Przebieg:
- po linii koła,
- w dowolnych kierunkach.
2. zmiana sposobu poruszania się w przestrzeni następuje po każdej pauzie w muzyce, ponadto, kolejne pauzy w muzyce nakazują zatrzymanie się przez chwilę w następujących pozycjach:
- 1 – sza pauza – stanąć na baczność,
- 2 – ga pauza – ukucnąć,
- 3 – cia pauza – usiąść skrzyżnie,
- 4 – ta pauza – położyć się na brzuchu w pozycji „krokodyla”.
3. Zadania należy powtórzyć dwa do trzech razy. Przy powtarzaniu obowiązuje zachowanie takiej samej kolejności pozycji statycznych przyporządkowanych danej pauzie.
Uwaga:
Nie eliminujemy dzieci, które pomyliły kolejność zadań.
Propozycje utworów muzycznych pomocnych w przeprowadzeniu powyższego ćwiczenia (należy odtwarzać fragmenty początkowe utworów w kolejności niżej podanej, a przy powtórzeniu ćwiczenia wg propozycji prowadzącego):
- J. Strauss – Marsz perski
- P. Czajkowski – Scherzo z symfonii nr 4, f – mol op. 36
- J. Strauss – Szybka polka węgierska
- E. Grieg – Taniec Anitry
- J. Strauss – Uwertura do operetki Życie paryskie
- M. Musorgski – Taniec kurcząt z Obrazków z wystawy
- J. Strauss – Marsz z operetki Baron Cygański
· Ćwiczenia utrwalające pojęcia połowa – na pół
Patrz punkt 2.3 ćwiczenie Połowa – na pół – wariant a (s.12)
W ćwiczeniu można wykorzystać muzykę Marsza perskiego J. Straussa lub 2-3 utworów wymienionych w ćwiczeniu nr 1 niniejszej lekcji.
Po zakończeniu ćwiczenia należy uprzątnąć gazety gromadząc je we wskazanym miejscu lub wrzucić do kosza.
· Zadanie z zastosowaniem dwóch rodzajów wartości rytmicznych
1. Rozdajemy dzieciom po dwa odcinki taśmy papierowej i polecamy, by zajęły miejsca na środku sali tak, aby odległości między nimi były równe. Każde z dzieci przykleja do podłogi jeden odcinek taśmy, drugi składa na pół, przedziera i przykleja obydwa pod odcinkiem pierwszym.
2. nauczyciel sprawdza wykonanie zadania, następnie demonstruje na tablicy (flanelografie) przykład właściwie wykonanego zadania.
3. Następnie należy przyporządkować odcinkom taśmy sylab imion:
- wymawianie słowa Jan jednocześnie klaszcząc jego rytm, policzenie ilości sylab i wpisanie ich na pierwszej taśmie,
- wymawianie słowa E-Wa jednocześnie klepiąc dłońmi o uda jego rytm, policzenie ilości sylab i wpisanie ich na kawałkach taśmy podzielonej na pół,
- rozpoznawanie wykonywania rytmów w/w imion:
- nauczyciel gra na bębenku ćwierćnuty – dzieci wskazują odpowiedni odcinek taśmy, następnie mówiąc słowo Jan klaszczą w ręce.
- Nauczyciel gra ósemki – dzieci wskazują odpowiednie odcinki taśmy, następnie wymawiają w/w rytmie słowo E-Wa klepiąc jednocześnie dłońmi w uda.
...
ziaaa