Politechnika Świętokrzyska
Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn
Katedra Maszyn Cieplnych
Laboratorium Silników Cieplnych
MiBM
Kierunek
EiL
Specjalność
Ćwiczenie nr:
6
Temat ćwiczenia:
WYZNACZENIE LICZBY CETANOWEJ
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z właściwościami charakteryzującymi paliwa przeznaczone do zasilania silników o zapłonie samoczynnym, metodyką wyznaczania liczby cetanowej paliw oraz wyznaczenie liczby cetanowej dla badanego oleju napędowego.
2. Wstęp
Paliwa do silników ZS muszą odznaczać się dużą zdolnością do rozpylania, odparowywania i mieszania się z powietrzem, aby zapewnić łatwy rozruch silnika oraz dużą jego trwałość i niezawodność. Podstawowym wymogiem stawianym olejom napędowym jest łatwość ich samozapłonu po wtryśnięciu do cylindra oraz całkowite i zupełne spalanie.
Powszechnie stosowanymi paliwami do zasilania tłokowych silników spalinowych
o zapłonie samoczynnym są oleje napędowe. Są one mieszaniną węglowodorów, które zawierają 14 - 20 i więcej atomów węgla w cząsteczce. Ich temperatura wrzenia jest od 150°C do 380°C. Uzyskuje się je poprzez destylację ropy naftowej oraz wtórnej przeróbki frakcji ciężkich, pozostałych po destylacji ropy naftowej (hydrokrakowanie, krakowanie katalityczne). W skład olejów napędowych wchodzą przede wszystkim węglowodory parafinowe i naftenowe, jak również węglowodory aromatyczne. Paliwa te mogą być stosowane samodzielnie, a alternatywne paliwa ciekłe mogą być dodawane w określonych ilościach do olejów napędowych.
Paliwami alternatywnymi do zasilania silników o zapłonie samoczynnym są paliwa roślinne ( olej słonecznikowy, sojowy, rzepakowy) .
Oleje roślinne można poddać procesom przetwórczym transestryfikacji, w wyniku których uzyskuje się estry kwasów tłuszczowych.
Estry w porównaniu z surowym olejem charakteryzują się niższą temperaturą mętnienia
i krzepnięcia i zawierają znacznie mniej związków powodujących tworzenie osadów
w komorze spalania.
Jednym z podstawowych parametrów oleju napędowego jest jego zdolność do samozapłonu oceniana wartością liczby cetanowej. Zdolność paliwa do samozapłonu zależy od jego składu frakcyjnego. Najlepsze właściwości do samozapłonu mają węglowodory parafinowe o długich, prostych łańcuchach nasyconych. Wadą węglowodorów parafinowych jest wysoka temperatura krzepnięcia oraz krystalizacja parafiny przy jej ochładzaniu. Powoduje to blokowanie przepływu paliwa i unieruchomienie silnika.
Lepkość to miara tarcia wewnętrznego, charakteryzującego opór, jaki występuje przy przepływie paliwa. Od lepkości zależy opór przepływu paliwa przez: przewody i filtry paliwowe i dysze rozpylacza. Wpływa ona też na przebieg procesu wtrysku paliwa realizowany za pomocą precyzyjnych elementów układu wtryskowego. W miarę zwiększenia lepkości oleju zmniejsza się stopień rozpylenia i odparowania strumienia paliwa, zwiększa się zasięg strumienia wtryskiwanego paliwa i paliwo może osadzać się na denku tłoka i ściankach komory spalania.
Gęstość paliwa decyduje o wielkości energii doprowadzonej z paliwem do cylindra w czasie jednego cyklu pracy silnika. Wpływa również podobnie jak lepkość na zasięg strumienia paliwa w cylindrze. Zmniejszenie gęstości paliwa zmniejsza moc silnika
i powoduje wzrost jednostkowego zużycia paliwa.
Temperatura mętnienia jest to najwyższa temperatura, w której olej napędowy mętnie-s wskutek wydzielania drobnych kryształków odrębnej fazy, np. parafiny. Temperatura krzepnięcia jest temperaturą w której ciecz całkowicie traci swoją płynność.
Zawartość siarki w oleju napędowym wpływa na emisję tlenków siarki, cząstek stałych i tlenków azotu do atmosfery wraz ze spalinami. Siarka zawarta w paliwie w procesie spalania w silniku zostaje utleniona do dwutlenku siarki, który utleniony do może łączyć się z wodą powstającą podczas procesu spalania i tworzyć kwas siarkowy. Dwutlenek i trójtlenek siarki emitowane wraz ze spalinami do atmosfery powodują powstawanie tzw. kwaśnych deszczów, a kwas siarkowy jest przyczyną korozji elementów silnika. Zawartość siarki w paliwie powoduje ograniczenie skuteczności działania katalizatora spalin.
Liczbę cetanową paliwa oznacza się na specjalnym jednocylindrowym, wzorcowym silniku o zapłonie samoczynnym i o zmiennym stopniu sprężania. Zmianę stopnia sprężania w tym silniku uzyskuje się poprzez zmianę objętości komory spalania, wkręcając lub wykręcając za pomocą śruby mikrometrycznej tłoczek.
Określa się ją poprzez porównanie zdolności do samozapłonu w silniku zasilanym paliwem badanym ze zdolnością do wystąpienia samozapłonu w silniku zasilanym paliwem wzorcowym o znanej liczbie cetanowej. Umownie przyjęto dwa paliwa wzorcowe
o przeciwstawnych własnościach dotyczących ich zdolności do samozapłonu. Przyjęto, że skłonny do samozapłonu cetan ma liczbę cetanową równą 100, natomiast odporny na samozapłon α-metylonaftalen ma liczbę cetanową równą 0. Przez zmieszanie wyżej wymienionych węglowodorów można otrzymać paliwa wzorcowe
o liczbach cetanowych zawartych w zakresie od 0 do 100 jednostek.
Podczas wyznaczania liczby cetanowej na stanowisku wzorcowym paliwo badane porównuje się z dwoma paliwami wzorcowymi. Jedno z nich ma liczbę cetanową mniejszą, a drugie większą od badanego paliwa. Różnica liczb cetanowych paliw wzorcowych nie może przekroczyć czterech jednostek liczby cetanowej. Dla każdego z badanych paliw wyznaczamy stopień sprężania przy którym samozapłon paliwa następuje w górnym martwym położeniu tłoka.
3. Przebieg ćwiczenia
W celu wyznaczenia liczby cetanowej badanego paliwa należy kolejno wykonać:
- rozruch silnika i ustalenie warunków pracy silnika zgodnych z wymaganiami normy
PN-93/C-04030,
- ustalić zużycie paliwa; przy zasilaniu silnika badanym paliwem należy wyregulować przepływ paliwa na 13 ±0,5 cm3/min,
- ustalić kąt wyprzedzenia wtrysku paliwa na 13° przed GMP poprzez obracanie śruby
mikrometrycznej pompy paliwowej,
- ustalenie krytycznego stopnia sprężania,
- ustalenie stopnia sprężania zapewniającego samozapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w GMP i odczytanie wskazania śruby mikrometrycznej, określającej głębokość wsunięcia tłoczka do komory spalania, a tym samym stopień sprężania,
- oszacowanie przybliżonej wartości liczby cetanowej w oparciu o odczytane wskazanie śruby mikrometrycznej i porównanie uzyskanego wyniku z wynikami wcześniejszych badań paliw, prowadzonych na tym silniku,
- przygotowanie dwóch paliw wzorcowych, z których jedno zapala się w GMP przy wyższym stopniu sprężania, a drugie przy niższym stopniu sprężania niż badane paliwo; paliwa wzorcowe nie powinny się różnić od siebie więcej niż o 4 jednostki liczby cetanowej,
- zasilać kolejno silnik paliwami wzorcowymi, wyregulować wydatek paliwa na
13 ±0,5 cm3/min, dla każdego z paliw ustalić stopień sprężania zapewniający ich samozapłon w GMP tj. 13° po zapoczątkowaniu wtrysku, odczytać wskazania śruby mikrometrycznej,
- dla każdego z paliw (badanego, wzorcowego 1, wzorcowego 2) oznaczenia stopnia sprężania synchronizacji samozapłonu powtórzyć trzykrotnie,
-liczbę cetanową badanego paliwa obliczyć przy pomocy wzoru.
4. Wyniki pomiarów i obliczeń
Paliwo badane
a=36,5
Paliwo wzorcowe LC1=50
a1=37,7
Paliwo wzorcowe LC2=54
a2=35,1
Obliczam wartość liczby cetanowej wg poniższego wzoru:
gdzie:
LC - liczba cetanowa paliwa badanego,
LC1 - liczba cetanowa paliwa wzorcowego zapalającego się w GMP przy wyższym stopniu sprężania niż badane paliwo,
LC2 - liczba cetanowa paliwa wzorcowego zapalającego się w GMP przy niższym stopniu sprężania niż badane paliwo,
a - średnia arytmetyczna wskazań mikrometru przy zapłonie w GMP i zasilaniu silnika paliwem badanym o oznaczanej LC,
a1 - średnia arytmetyczna wskazań mikrometru przy zapłonie w GMP i zasilaniu silnika paliwem wzorcowym o liczbie cetanowej LC1,
a2 - średnia arytmetyczna wskazań mikrometru przy zapłonie w GMP i zasilaniu silnika paliwem wzorcowym o liczbie cetanowej LC2.
5. Wnioski
Dzięki przeprowadzeniu ćwiczenia mogliśmy zapoznać się ze sposobem wyznaczania liczby cetanowej. Wyznaczona liczba dla badanego oleju napędowego wynosiła LC=51,82.
Wartość ta porównaliśmy z aktualnie obowiązującą normą PN-EN ISO 4259:2002, która to określa wymagania dotyczące oleju napędowego. Norma podaje że minimalna dopuszczalna wartość liczby cetanowej wynosi 51, więc badany olej napędowy spełnia wymagania tej normy.
4
madziula0001