16.doc

(62 KB) Pobierz

Politechnika Świętokrzyska

w Kielcach

Zakład

Silników Spalinowych

i Maszyn Roboczych

Laboratorium

 

Nazwisko i imię

WMiBM

SiC

Wydział

Grupa

Ćwiczenie

nr 16

Temat ćwiczenia: Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu (wtrysku).

9.10.2007

 

 

 

 

Data wykonania

Data zaliczenia

Ocena

Podpis prowadzącego

 

 

1. Cel ćwiczenia:

             

Wyznaczenie charakterystyki regulacyjnej kąta wyprzedzenia zapłonu silnika spalinowego w oparciu o przeprowadzone pomiary i uzyskane wyniki na stanowisku hamowniczym.

.

2. Wstęp:

 

Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu (rys 1) przedstawia zależność nocy użytecznej Ne (ewentu­alnie Mo lub Pe) i jednostkowego zażycia paliwa ge od kąta wyprzedzenia zapłoną azw. Charakterystykę tę sporządza się przy stałej prędkości obrotowej, stałej regulacji układu zasilania i przy stałym otwarciu przepustnicy. Przy dokony­wania pomiarów niezbędnych dla uzyskania tej charakterystyki wyłącza się mechanizmy regulujące kąt wyprzedzenia zapłonu. Charakterystykę regulacyjną kąta wyprzedzenia zapłoną wyzna­cza się w cela ustalenia optymalnego kąta wyprzedzenia zapło­nu azw opt dla różnych ustalonych warunków pracy silnika. Aby ocenić wpływ kąta wyprzedzenia zapłonu na pracę silnika, charakterystyki te sporządza się dla kilku różnych otwarć przepustnicy (rys 2).



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys.1. Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia za­płonu.

 

Rys.2. Zależność optymalne­go kąta wyprzedzeni zapłonu

od prędkości obrotowej i ob­ciążenia silnika.

 

Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia wtryska (rys 3) przedstawia zależność mocy użytecznej Ne i jed­nostkowego zażycia paliwa ge od kąta wyprzedzenia wtrysku aww. Charakterystyka ta jest sporządzana przy stałej prędkości obrotowej i stałym położeniu urządzenia sterującego wydatkiem pompy wtryskowej. Przy dokonywaniu pomiarów niezbędnych dla uzyskania tej charakterystyki wyłącza się mechanizmy regulujące kąt wyprzedzenia wtryska. Charakterystykę regulacyjną kąta wyprzedzenia wtryska wyznacza się w cela ustalenia opty­malnego kąta wyprzedzenia wtrysku aww opt dla różnych usta­lonych warunków pracy silnika. Dla oceny wpływu kąta wyprze­dzenia wtryska na pracę silnika charakterystyki te sporządza się przy kilka położeniach urządzenia sterującego wydatkiem pompy wtryskowej (Rys 4).

                            

                     Rys 3. Charakterystyka regu­lacyjna kąta wyprzedzenia wtry­sku.

 

Rys 4. Zależność optymal­nego kąta wyprzedzenia wtrysku

od prędkości obro­towej i obciążenia silnika

 

3. Przebieg ćwiczenia:

Charakterystykę regulacyjną wyznacza się następująco:

1.      Po uruchomieniu silnika, ustawia się ustalone dawkowanie urządzenia zasilającego obciążając równocześnie silnik za pomocą hamulca tak, aby prędkość obrotowa silnika osiągnęła ustaloną wartość.

2.      Ustawia się taki kąt wyprzedzenia zapłonu, przy którym silnik pracuje jeszcze równomiernie.

3.      Zmieniając obciążenie silnika, doprowadza się jego prędkość obrotową do wartości założonej.

4.      Po ustaleniu się prędkości obrotowej i stanu cieplnego sil­nika, dokonuje się pomiarów.

5.      Zmniejsza się kąt wyprzedzenia zapłonu o ustaloną wartość.

6.      Powtarzając czynności podane w punktach 3-5 otrzymuje się dalsze punkty charakterystyki.

7.      Pomiary kończy się, gdy nastąpi spadek mocy silnika.

 

4. Wyniki pomiarów, wzory, obliczenia:

 

Lp

P [kG]

n [obr/min]

Ne [kW]

Mo [Nm]

1

50

2190

32

11.17

48.73

2

50

2230

40

11.38

48.76

3

50

2230

46

11.38

48.76

4

50

2180

55

11.12

48.74

5

50

2050

60

10.46

48.75

Zgłoś jeśli naruszono regulamin