Politechnika Świętokrzyska
w Kielcach
Zakład
Silników Spalinowych
i Maszyn Roboczych
Nazwisko i imię
WMiBM
SiC
Wydział
Grupa
Ćwiczenie
nr 16
Temat ćwiczenia: Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu (wtrysku).
9.10.2007
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia:
Wyznaczenie charakterystyki regulacyjnej kąta wyprzedzenia zapłonu silnika spalinowego w oparciu o przeprowadzone pomiary i uzyskane wyniki na stanowisku hamowniczym.
.
2. Wstęp:
Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu (rys 1) przedstawia zależność nocy użytecznej Ne (ewentualnie Mo lub Pe) i jednostkowego zażycia paliwa ge od kąta wyprzedzenia zapłoną azw. Charakterystykę tę sporządza się przy stałej prędkości obrotowej, stałej regulacji układu zasilania i przy stałym otwarciu przepustnicy. Przy dokonywania pomiarów niezbędnych dla uzyskania tej charakterystyki wyłącza się mechanizmy regulujące kąt wyprzedzenia zapłonu. Charakterystykę regulacyjną kąta wyprzedzenia zapłoną wyznacza się w cela ustalenia optymalnego kąta wyprzedzenia zapłonu azw opt dla różnych ustalonych warunków pracy silnika. Aby ocenić wpływ kąta wyprzedzenia zapłonu na pracę silnika, charakterystyki te sporządza się dla kilku różnych otwarć przepustnicy (rys 2).
Rys.1. Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu.
Rys.2. Zależność optymalnego kąta wyprzedzeni zapłonu
od prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia wtryska (rys 3) przedstawia zależność mocy użytecznej Ne i jednostkowego zażycia paliwa ge od kąta wyprzedzenia wtrysku aww. Charakterystyka ta jest sporządzana przy stałej prędkości obrotowej i stałym położeniu urządzenia sterującego wydatkiem pompy wtryskowej. Przy dokonywaniu pomiarów niezbędnych dla uzyskania tej charakterystyki wyłącza się mechanizmy regulujące kąt wyprzedzenia wtryska. Charakterystykę regulacyjną kąta wyprzedzenia wtryska wyznacza się w cela ustalenia optymalnego kąta wyprzedzenia wtrysku aww opt dla różnych ustalonych warunków pracy silnika. Dla oceny wpływu kąta wyprzedzenia wtryska na pracę silnika charakterystyki te sporządza się przy kilka położeniach urządzenia sterującego wydatkiem pompy wtryskowej (Rys 4).
Rys 3. Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia wtrysku.
Rys 4. Zależność optymalnego kąta wyprzedzenia wtrysku
od prędkości obrotowej i obciążenia silnika
3. Przebieg ćwiczenia:
Charakterystykę regulacyjną wyznacza się następująco:
1. Po uruchomieniu silnika, ustawia się ustalone dawkowanie urządzenia zasilającego obciążając równocześnie silnik za pomocą hamulca tak, aby prędkość obrotowa silnika osiągnęła ustaloną wartość.
2. Ustawia się taki kąt wyprzedzenia zapłonu, przy którym silnik pracuje jeszcze równomiernie.
3. Zmieniając obciążenie silnika, doprowadza się jego prędkość obrotową do wartości założonej.
4. Po ustaleniu się prędkości obrotowej i stanu cieplnego silnika, dokonuje się pomiarów.
5. Zmniejsza się kąt wyprzedzenia zapłonu o ustaloną wartość.
6. Powtarzając czynności podane w punktach 3-5 otrzymuje się dalsze punkty charakterystyki.
7. Pomiary kończy się, gdy nastąpi spadek mocy silnika.
4. Wyniki pomiarów, wzory, obliczenia:
Lp
P [kG]
n [obr/min]
Ne [kW]
Mo [Nm]
1
50
2190
32
11.17
48.73
2
2230
40
11.38
48.76
3
46
4
2180
55
11.12
48.74
5
2050
60
10.46
48.75
madziula0001