Rozdzial17.rtf

(5113 KB) Pobierz
ROZDZIA£ 17

ROZDZIAŁ      17

 



 

ROZDZIAŁ

17 PRZYWÓDZTWO

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

 

1

zdefiniować przywództwo oraz wyjaśnić, pod jakimi względami jest podob-
ne do kierowania, a pod jakimi się od niego różni;

2

wyjaśnić podstawowe koncepcje związane z pojmowaniem przywództwa
jako zespołu cech;

 

3

omówić i ocenić koncepcję przywództwa jako zespołu zachowań;

 

4

wymienić i wyjaśnić główne kierunki sytuacyjnego podejścia do przywództwa;

 

5

wyjaśnić koncepcję transformacyjnego lub charyzmatycznego przywództwa
i podać jego przykłady;

 

6

omówić niektóre współczesne wyzwania stawiane tradycyjnym teoriom
przywództwa.

 



 

Rozdział 17

Przywództwo

453

władza - zob. rozdział 13,
s. 336

Wpływ:

działania lub przykłady
zachowań, powodujące
zmianę postaw lub
zachowań innej osoby
lub grupy

Chociaż menedżerowie rzadko kiedy muszą być bohaterskimi przywód-
cami na miarę Abrahama Lincolna albo Nelsona Mandeli, to jednak
przywódcze uzdolnienia i umiejętności, jakimi dysponują, w poważnym
stopniu wpływają na powodzenie lub niepowodzenie ich organizacji. Z tego
względu tysiące naukowców prowadziły badania nad przywództwem. Pod-
chodzili do tych badań na trzy sposoby: analizowali cechy, zachowania
przywódcze i sytuacje, w których przywódcy działają.

W obecnym rozdziale przedstawimy, co każdy z tych kierunków wniósł
do naszego rozumienia przywództwa. Na zakończenie omówimy niektóre
współczesne poglądy na przywództwo. Zanim jednak do tego przejdziemy,
przyjrzyjmy się bliżej znaczeniu tego terminu.

DEFINICJA PRZYWÓDZTWA

Dokonując przeglądu teorii przywództwa i badań na ten temat, Ralph
M. Stogdill wskazał, że "istnieje niemal tyle różnych definicji przy-
wództwa, ile osób próbowało je formułować "1. Tutaj określimy przywódz-
two kierownicze jako proces kierowania i wpływania na działalność człon-
ków grupy, związaną z jej zadaniami. Z naszej definicji wynikają cztery
ważne wnioski.

Po pierwsze, przywództwo wiąże się z innymi ludźmi - podwładnymi
lub zwolennikami. Przez podporządkowanie się wskazaniom przywódcy
członkowie grupy przyczyniają się do określenia jego pozycji i umożliwiają
proces przewodzenia. Przy braku podwładnych wszystkie przywódcze cechy
kierownika byłyby pozbawione znaczenia.

Po drugie, przywództwo wiąże się z nierównym podziałem władzy
między przywódcą i członkami grupy. Członkowie grupy nie są jej cał-
kowicie pozbawieni; mogą na wiele sposobów kształtować działania gru-
powe i robią to. Zazwyczaj jednak przywódca ma większą władzę.

Skąd się bierze władza kierownika ? Odpowiedzieliśmy na to pytanie
w rozdziale 13, przy omawianiu pięciu podstaw władzy kierowniczej:
władzy nagradzania, władzy wymuszania, władzy z mocy prawa, władzy
odniesienia i władzy eksperckiej2 . Im większą liczbą tych źródeł władzy
kierownik dysponuje, tym większe ma możliwości skutecznego przewodze-
nia. W życiu organizacji powszechnie występuje zjawisko polegające na
tym, że kierownicy na tym samym szczeblu hierarchii - o takiej samej
władzy z mocy prawa - znacznie się różnią pod względem umiejętności
korzystania z władzy nagradzania, wymuszania, odniesienia i eksperckiej.
Tak więc trzecim aspektem przywództwa jest umiejętność korzystania
z rozmaitych postaci władzy do wywierania na różne sposoby wpływu na

1 B.M. Bass, Stogdill`s Handbook ol Leadership: A Survey ol Theory and Research, Free Press, Nowy
Jork 1990, s. 7.

2 J.R.P. French, B. Raven, The Bases ol Social Power, jw., s. 150-167.

Przywództwo:

proces kierowania
wpływania na działalność
członków grupy, związaną
z jej zadaniami

 

 



 

454                             Część V                                                                                                   Przewodzenie

dynamiczne zaangażowanie
- zob. rozdział 2, s. 67

 

zachowania stronników. Niektórzy przywódcy wywierają na żołnierzy
wpływ, aby zabijali, a inni przywódcy wywierają na pracowników wpływ,
aby ponosili osobiste ofiary dla dobra firmy.

Zdolność wywierania wpływu doprowadza nas do czwartego aspektu
przywództwa. Ten czwarty aspekt stanowi połączenie pierwszych trzech.
Wynika z niego, że przywództwo ma związek z wartościami. James McGre-
gor Burns twierdzi, że przywódca, który pomija moralne składniki przywó-
dztwa, może przejść do historii jako łajdak albo jeszcze gorzej. Przywództ-
wo moralne wiąże się z wartościami i wymaga dostarczania stronnikom
dostatecznie wielu informacji o różnych możliwościach działania, żeby
mogli dokonać rozsądnego wyboru, kiedy nadejdzie czas reagowania na
propozycje przywódcy3. Jak dowodził znany etyk, Michael Josephson: "Nie
uczymy się etyki od kaznodziejów, moralizatorów albo tych, którzy po-
uczają nas o etyce; uczymy się etyki od ludzi, których podziwiamy i szanu-
jemy, a którzy sprawują nad nami władzę. To oni są prawdziwymi
nauczycielami etyki (...). Ważne jest wzmacnianie ideałów, jeżeli są praw-
dziwe. Jest bardzo ważne, aby przywódcy i modele ról: czy to wybitni
sportowcy, czy politycy, wygłaszali pozytywne stwierdzenia o etyce, pod
warunkiem ze nie będą hipokrytami"4.

Należy zauważyć, że chociaż przywództwo jest blisko związane z kiero-
waniem i odgrywa w nim dużą rolę, jest ono jednak odmiennym pojęciem.
Aby podkreślić tę różnicę, teoretyk przywództwa, Warren Bennis, powie-
dział, że w większości organizacji w nadmiernym stopniu występuje kiero-
wanie, w niedostatecznym zaś przywództwo5. Człowiek może być skutecz-
nym menedżerem - dobrym planistą i sprawnym, sprawiedliwym administ-
ratorem - nie mając jednocześnie motywacyjnych uzdolnień cechujących
przywódcę. Inni mogą być skutecznymi przywódcami, zdolnymi do wzbu-
dzenia entuzjazmu i oddania, przy braku kierowniczej umiejętności właś-
ciwego wykorzystania tej energii, którą wzbudzają u. innych. Wobec wyz-
wań dynamicznego zaangażowania w dzisiejszym świecie wiele organizacji
szczególnie ceni takich menedżerów, którzy mają też umiejętności przy-
wódcze.

POSZUKIWANIE CECH PRZYWÓDCZYCH

Pierwszym systematycznym badaniem nad zrozumieniem istoty przywó-
dztwa, podjętym przez psychologów i innych naukowców, było okreś-
lenie osobistych cech przywódców. Zakładano przy tym, że przywódcy
mają pewne wrodzone cechy osobowości. Ten pogląd - że przywódcą

3 J. McGregor Bums, Leadership, Harper & Row, Nowy Jork 1978.

4 M. Josephson w wywiadzie przytoczonym przez Billa Moyersa: A World of Ideas, Doubleday,
Nowy Jork 1989, s. 15-16.

5 W. Bennis, B. Nane, Leaders: The Strategy for Taking Charge, Harper & Row, Nowy Jork 1985.

 



 

Przywództwo 455

człowiek się rodzi, a nie staje - jest nadal popularny wśród laików,
chociaż nie wśród naukowców.

W poszukiwaniu wymiernych cech przywódczych badacze usiłowali
porównywać: (1) cechy tych osób, które stały się przywódcami, z cechami
osób, które się nimi nie stały; (2) cechy przywódców skutecznych z cechami
przywódców nieskutecznych.

PRZYWÓDCY I NIEPRZYWÓDCY

Większość badań nad cechami przywódczymi należała do pierwszej
z wymienionych kategorii. Jednakże na ogół w ich wyniku nie udało
się wykryć jakichkolwiek cech, które wyraźnie i konsekwentnie odróżniały-
by przywódców od tych, którym przewodzili. To prawda, że przywódcy
- jako zbiorowość - cechowali się większą bystrością, ekstrawertycznoś-
cią i wiarą w siebie niż nieprzywódcy. Zazwyczaj są też wyższego wzrostu.
Chociaż jednak miliony ludzi charakteryzują się tymi cechami, nigdy nie
staną się przywódcami. A wielu niekwestionowanych przywódców nie
wykazywało tych cech, na przykład Abraham Lincoln był intrawertykiem
o markotnym usposobieniu, a Napoleon miał niski wzrost. Jest też moż-
liwe, że ludzie stają się bardziej stanowczy i pewni siebie w wyniku
zajmowania pozycji przywódczej, tak więc nawet te cechy mogą być raczej
wynikiem doświadczenia przywódczego niż przyczyną zdolności przywód-
czych. Chociaż być może pomiary cech osobowości pewnego dnia staną się
na tyle dokładne, że uda się wyizolować cechy przywódcze, dotychczasowe
doświadczenia wskazują jednak, że ludzie, którzy stają się przywódcami, nie
mają określonego zbioru cech, które odróżniałyby ich od nieprzywódców.
Zagadnienie ulega też komplikacji w wyniku uprzedzeń kulturowych.
Na przykład od dawna uważa się, że wysoki wzrost jest charakterystyczny
dla amerykańskich przywódców. Czy to oznacza, że wysoki wzrost jest
cechą przywódczą? Czy też po prostu stanowi odbicie skłonności wy-
stępującej w naszej kulturze, aby poszukiwać przywódców pośród białych,
wysokich mężczyzn? Nasze założenia dotyczące cech przywódczych łatwo
mogą ulec zmianie w miarę zwiększania się liczby kobiet, członków mniej-
szości etnicznych, homoseksualistów oraz osób niepełnosprawnych, przej-
mujących pozycje przywódcze.

PRZYWÓDCY SKUTECZNI NIESKUTECZNI

Próby porównania cech przywódców skutecznych z cechami przywódców
nieskutecznych (druga kategoria badań) są nowsze i mniej liczne. Także
i te badania nie doprowadziły do wyróżnienia cech wyraźnie związanych ze
skutecznym przywództwem. W jednym z badań stwierdzono, że z wysokimi
funkcjami kierowniczymi i dużą skutecznością w ich pełnieniu wiążą się

Rozdział 17

 



 

456               Część V                                                                                                                Przewodzenie

stereotypy - zob.
rozdział 7, s. 201

takie cechy, jak inteligencja, inicjatywa i pewność siebie. Jednakże z badań
tych wynikało także, że najważniejszym czynnikiem związanym z zajmowa-
nym szczeblem zarządzania i poziomem skuteczności kierowniczej jest
umiejętne sprawowanie nadzoru, tzn. stosowanie metod nadzoru odpowied-
nich w danej sytuacji. Z większości innych badań w tej dziedzinie również
wynikało, że skuteczne przywództwo zależy nie od określonego zbioru cech,
lecz od stopnia, w jakim cechy przywódcy odpowiadają potrzebom danej
sytuacji.

Niektórzy badacze doszli ponadto do wniosku, że chociaż nadal
kobiety mają mniejszą niż mężczyźni szansę pełnienia roli przywódczej, to
jednak, kiedy ją osiągną, są równie jak oni skuteczne. Mimo iż coraz
większa liczba ludzi wierzy w równość uzdolnień i szans, utrzymujące się
- często nieświadomie - stereotypy dotyczące płci nadal przeszkadzają
w dostrzeganiu w kobietach potencjalnych przywódców. Jednakże kobiety,
które stają się przywódcami, są równie skuteczne jak mężczyźni, nie tylko
w świetle obiektywnych miar, ale tak też są na ogół postrzegane przez
swoich podwładnych.

Przy próbach wykrycia związków między cechami a zdolnościami
przywódczymi jeszcze innym problemem są stereotypy dotyczące rasy, które
powodują, że zdolności przywódcze mogą być po prostu nie odkryte i nie
wykorzystane. Chociaż rośnie liczba Afroamerykanów zajmujących stano-
wiska kierownicze, to jednak bardzo niewielu osiągnęło najwyższe szczeble
hierarchii organizacyjnej .

Członkowie mniejszości robią co mogą, aby zdobyć przyczółki w Świe-
cie biznesu. Tworzenie sieci zewnętrznych, obejmujących rozmaite korpora-
cje, jest jednym ze sposobów, jakimi czarni przedsiębiorcy przyczyniają się
do gospodarczego rozwoju Afroamerykanów. Nieformalny, ale potężny
system kontaktów i powiązań, zwany "siecią ", stwarza silne przyczółki
w wielu dziedzinach, od telekomunikacji i rozrywki po wyroby konsump-
cyjne. Dzięki takiej współpracy Afroamerykanie tworzą zasoby kapitałowe
i nowe okazje, umożliwiające przezwyciężenie tradycyjnych barier w osiąga-
niu sukcesu6. Wielu członków mniejszości osiąga pewne sukcesy w drobnej
przedsiębiorczości, chociaż są oni szczególnie wrażliwi na zmiany w sytuacji
ekonomicznej kraju.

BEHAWIORALNE PODEJŚCIE DO PRZYWÓDZTWA

Kiedy stało się oczywiste, że skuteczni przywódcy nie wyróżniają się
określonym zbiorem szczególnych cech, badacze zaczęli dążyć do wy-
szukania zachowań cechujących skutecznych przywódców. Innymi słowy,
zamiast ustalania, kim skuteczni przywódcy są, badacze próbowali określić,

6 E. Lesly, M. Mallory, Inside the Black Business Network, "Business Week", 29 listopada 1993,
s. 70-81.

 



 

Badacze, rozpatrujący funkcje przywódcze, .doszli do wniosku, że aby
grupa mogła efektywnie działać, potrzebuje kogoś, kto pełniłby dwie
podstawowe funkcje: rozwiązywania problemów, czyli związane z zadania-
mi, oraz społeczne, czyli podtrzymujące trwałość grupy. Funkcje podtrzymu-
jące trwałość grupy obejmują takie czynności, jak pośredniczenie w roz-
strzyganiu sporów i doprowadzanie do tego, aby poszczególne osoby czuły
się doceniane przez grupę.

Ktoś, kto potrafiłby jednocześnie pełnić obydwa rodzaje funkcji, byłby
szczególnie skutecznym przywódcą. W praktyce jednak może być tak, że
przywódca ma umiejętności, temperament lub czas, pozwalające mu od-
grywać tylko jedną z tych dwóch ról. Nie oznacza to jednak, że grupa jest
skazana na przegraną. Z badań wynika, że w większości skutecznych grup
występuje w jakiejś postaci podział przywództwa: jedna osoba (zazwyczaj
kierownik lub formalny przywódca) pełni funkcje związane z zadaniami,
zaś inny członek grupy pełni funkcje społeczne.

Rozdział 17

Przywództwo

co skuteczni przywódcy robią - w jaki sposób delegują zadania, w jaki
sposób komunikują się ze swoimi zwolennikami i motywują ich, w jaki
sposób wykonują swoją pracę itd. Zachowań - w odróżnieniu od cech
- można się nauczyć. Z tego wynika, że osoby nauczone odpowiednich
zachowań przywódczych potrafiłyby skuteczniej przewodzić. Badacze skupi-
li uwagę na dwóch aspektach zachowań przywódczych: na funkcjach
przywódczych i na stylach przewodzenia.

FUNKCJE PRZYWÓDCZE

457

Funkcje przywódcze:
działania związane

l zadaniami oraz
podtrzymujące trwałość
grupy, których
wykonywanie przez
przywódcę lub przez inną
osobę jest niezbędne

do skutecznego
funkcjonowania grupy

STYLE PRZYWÓDZTWA

Te dwie funkcje przywódcze - związane z zadaniami oraz z pod-
trzymaniem trwałości grupy - zazwyczaj znajdują wyraz w dwóch
odmiennych stylach przywództwa. Kierownicy o stylu zorientowanym na
zadania sprawują ścisły nadzór nad pracownikami, aby dopilnować właś-
ciwego wykonania zadań. Zwraca się większą uwagę na wykonywanie
pracy niż na rozwój czy osobiste zadowolenie pracowników. Kierownicy
o stylu zorientowanym na pracowników zwracają większą uwagę raczej na
motywowanie pracowników niż na ich kontrolowanie. Dążą do przyjaz-
nych, pełnych szacunku i opartych na wzajemnym zaufaniu stosunków
z pracownikami, których często dopuszczają do uczestnictwa w podej-
mowaniu dotyczących ich decyzji. Większość kierowników stosuje przynaj-
mniej w niewielkim stopniu obydwa style, ale zwraca większą uwagę albo
na zadania, albo na pracowników.

Robert Tannenbaum i Warren H. Schmidt znajdowali się wśród
pierwszych teoretyków opisujących rozmaite czynniki, które - jak sądzono

i Style przywództwa:

rozmaite wzory zachowań
I stosowane przez
przywódców przy
kierowaniu pracownikami
i wywieraniu na nich
wpływu

 



 

458

Przewodzenie

- wywierają wpływ na wybór przez kierownika stylu przewództwa7.
Chociaż osobiście byli zwolennikami stylu zorientowanego na pracow-
ników, proponowali, aby kierownik rozważał trzy zbiory "sił" przed
wyborem stylu przywództwa: sił występujących u kierownika; sił występują-
cych u pracowników (których nazywali podwładnymi); sił występujących
w danej sytuacji.

Na to, w jaki sposób kierownik przewodzi, niewątpliwie wywierają
wpływ: środowisko, z którego się wywodzi, jego wiedza, wartości i do-
Świadczenie (siły występujące u kierownika). Na przykład kierownik, który
uważa, że potrzeby jednostki muszą ustąpić miejsca potrzebom organizacji,
zapewne będzie pełnić zdecydowanie nakazową rolę w odniesieniu do
działalności pracowników (zob. rysunek 17-1).

Jednakże zanim kierownik zdoła wybrać odpowiedni styl przywództwa,
musi też uwzględniać cechy podwładnych. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin