r03-05.doc

(639 KB) Pobierz
Rozdział X

 

Rozdział 3. ¨ Obiekty w VB              231

Rozdział 3.
Obiekty w VB

Obiekty w Visual Basicu odgrywają kluczową rolę. Nie trzeba od samych podstaw kodować wyświetlania grafiki czy rozwijanego menu. Zamiast tego wstawiamy gotowe już elementy, zwane obiektami. Ułatwiają one życie programiście, skracając czas potrzebny do napisania aplikacji. Ale nie ulegajmy złudzeniu, że reszta jest niezmiernie łatwa. Otóż nie — sprawne i efektywne korzystanie z obiektów wymaga wiedzy o ich możliwościach. Taką podstawową wiedzę zapewnia poniższy rozdział.

3.1. Kontrolki standardowe

3.1.1. Animation

Kontrolka ta pozwala wyświetlić animację (pliki *.avi). Potrafi jednak odtwarzać pliki AVI bez dźwięków.

 

Próba załadowania pliku *.avi, zawierającego dźwięk, lub pliku w innym formacie zakończy się wygenerowaniem błędu.

Dostępne zdarzenia:

¨   Click (ActiveX) — wciśnięcie przycisku myszy

¨   DblClick (ActiveX) — podwójne wciśnięcie przycisku myszy

¨   DragDrop — zakończenie przeciągania obiektu

¨   DragOver — przeciąganie obiektu

¨   GotFocus — otrzymanie fokusa

¨   LostFocus — utracenie fokusa

¨   MouseDown — wciśnięcie przycisku myszy

¨   MouseMove — przesuwanie wskaźnika myszy

¨   MouseUp — wciśnięcie przycisku myszy

Dostępne metody:

¨   Close (Animation) — zamknięcie otwartego pliku

¨   Drag — rozpoczęcie, zakończenie lub przerwanie przeciągania kontrolki

¨   Move — zmiana położenia obiektu

¨   OLEDrag (ActiveX) — rozpoczęcie operacji drag/drop

¨   Open (Animation) — otwarcie pliku

¨   Play (Animation) — rozpoczęcie odtwarzania pliku

¨   SetFocus — przeniesienie fokusa na kontrolkę

¨   ShowWhatsThis — wyświetlenie pomocy What’s This?

¨   Stop (Animation) — zatrzymanie odtwarzania pliku

¨   ZOrder — zmiana kolejności z-order obiektów

3.1.2. CheckBox

Kontrolka CheckBox daje użytkownikowi możliwość dokonania wyboru opcji (wybór może paść na więcej niż jedną). Wyświetla ona znak potwierdzenia przy wybranej opcji.

Dostępne zdarzenia:

¨   Click (ActiveX) — wciśnięcie przycisku myszy

¨   DragDrop — zakończenie przeciągania obiektu

¨   DragOver — przeciąganie obiektu

¨   GotFocus — otrzymanie fokusa

¨   KeyDown — generowane po naciśnięciu przycisku

¨   KeyPress — generowane po naciśnięciu i zwolnieniu przycisku

¨   KeyUp — generowane po zwolnieniu przycisku

¨   LostFocus — utracenie fokusa

¨   MouseDown — wciśnięcie przycisku myszy

¨   MouseMove — przesuwanie wskaźnika myszy

¨   MouseUp — wciśnięcie przycisku myszy

Dostępne metody:

¨   Drag — rozpoczęcie, zakończenie lub przerwanie przeciągania kontrolki

¨   Move — zmiana położenia obiektu

¨   OLEDrag — rozpoczęcie operacji drag/drop

¨   Refresh — odświeżenie zawartości obiektu

¨   SetFocus — przeniesienie fokusa na kontrolkę

¨   ShowWhatsThis — wyświetlenie pomocy What’s This?

¨   ZOrder — zmiana kolejności z-order obiektów

3.1.3. ComboBox

Kontrolka ComboBox jest listą rozwijalną, do której użytkownik może sam wprowadzić wartości lub korzystać z już wyświetlanych. Dodawać lub usuwać wartości z listy można programowo, za pomocą odpowiednich metod.

Dostępne zdarzenia:

¨   Change — zmiana wartości kontrolki

¨   Click — wciśnięcie przycisku myszy

¨   DblClick — podwójne wciśnięcie przycisku myszy

¨   DragDrop — zakończenie przeciągania obiektu

¨   DragOver — przeciąganie obiektu

¨   DrapDown — rozwinięcie ComboBox do listy

¨   GotFocus — otrzymanie fokusa

¨   KeyDown — generowane po naciśnięciu przycisku

¨   KeyPress — generowane po naciśnięciu i zwolnieniu przycisku

¨   KeyUp — generowane po zwolnieniu przycisku

¨   LostFocus — utracenie fokusa

¨   Scroll — zmiana pozycji na pasku przewijania

Dostępne metody:

¨   AddItem — dodanie elementu do listy kontrolki

¨   Clear — wyczyszczenie zawartości kontrolki

¨   Drag — rozpoczęcie, zakończenie lub przerwanie przeciągania kontrolki

¨   Move — zmiana położenia obiektu

¨   OLEDrag — rozpoczęcie operacji drag/drop

¨   Refresh — odświeżenie zawartości obiektu

¨   RemoveItem — usunięcie elementu z listy kontrolki

¨   SetFocus — przeniesienie fokusa na kontrolkę

¨   ShowWhatsThis — wyświetlenie pomocy What’s This?

¨   ZOrder — zmiana kolejności z-order obiektów

3.1.4. CommandButton

Za pomocą kontrolki Button

CommandButton???

można stworzyć standardowy przycisk.

Dostępne zdarzenia:

¨   Click (ActiveX) — wciśnięcie przycisku myszy

¨   DragDrop — zakończenie przeciągania obiektu

¨   DragOver — przeciąganie obiektu

¨   GotFocus — otrzymanie fokusa

¨   KeyDown — generowane po naciśnięciu przycisku

¨   KeyPress — generowane po naciśnięciu i zwolnieniu przycisku

¨   KeyUp — generowane po zwolnieniu przycisku

¨   LostFocus — utracenie fokusa

¨   MouseDown — wciśnięcie przycisku myszy

¨   MouseMove — przesuwanie wskaźnika myszy

¨   MouseUp — wciśnięcie przycisku myszy

Dostępne metody:

¨   Drag — rozpoczęcie, zakończenie lub przerwanie przeciągania kontrolki

¨   Move — zmiana położenia obiektu

¨   OLEDrag — rozpoczęcie operacji drag/drop

¨   Refresh — odświeżenie zawartości obiektu

¨   SetFocus — przeniesienie fokusa na kontrolkę

¨   ShowWhatsThis — wyświetlenie pomocy What’s This?

¨   ZOrder — zmiana kolejności z-order obiektów

3.1.5. CommonDialog

Kontrolka CommonDialog umożliwia wykorzystanie standardowych okien dialogowych. Kontrolka ta wykorzystuje standardową bibliotekę Windows — commdlg.dll. Aby móc stosować tę kontrolkę, biblioteka commdlg.dll musi się znajdować w katalogu SYSTEM systemu operacyjnego Windows.

Dostępne metody:

¨   AboutBox — wyświetla okno About (O...)

¨   ShowColor — wyświetla okno wybory koloru

¨   ShowFont — wyświetla okno wyboru czcionki

¨   ShowHelp — wywołuje pomoc systemu Windows

¨   ShowOpen — wyświetla okno Open (Otwórz plik)

¨   ShowPrinter — wyświetla okno ustawień drukarki

¨   ShowSave — wyświetla okno SaveAs (Zapisz jako)

3.1.6. Data

Kontrolka Data umożliwia dostęp do baz danych (zapis i odczyt danych). Można również za jej pomocą dokonywać zapytań do bazy danych. Jej obecność w programie zapewnia przede wszystkim możliwość manipulowania danymi poprzez inne, skojarzone kontrolki. Z kontrolką Data, a co za tym idzie z bazą danych, można skojarzyć następujące kontrolki:

¨   ComboBox

¨   Label

¨   CheckBox

¨   ListBox

¨   DBCombo

¨   MSFlexGrid

¨   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin